Pani pedagog specjalna – Monika Samburska-Mach i pedagog szkolna Dorota Radwańska-Mazur w dniach 18.11.2024 r. – 19.11.2024 r wzięły udział w III Ogólnopolskim Kongresie Szkół Odpowiedzialnych Cyfrowo, którego wadzącym tematem była „Zdrowa Szkoła. O potrzebach uczniów i nauczycieli. Słowa mają moc”. Autorem tego przedsięwzięcia jest fundacja „Dbam o mój z@sięg”, którego prezesem jest dr Maciej Dębski, znany socjolog i pedagog, wykładowca. Kongres ten był okazją, by realnie spotkać się w społeczności nowoczesnych szkół, które podejmują działania mające na celu zadbanie o dobre relacje w szkole oraz dobrostan psychiczny zarówno uczniów jak i nauczycieli. Zakres i tematyka omawiana w trakcie dwóch dni wykładów i warsztatów dotyczyła następujących zagadnień:
• Jak wykorzystywać komunikację jako narzędzie do rozwijania zdrowych relacji?
• Jak budować i wzmacniać więzi w społecznościach szkolnych?
• W jaki sposób budować w szkole zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli?
• Jak zapobiegać zachowaniom suicydalnym i w jaki sposób komunikować się z osobami przeżywającymi głęboki kryzys psychiczny oraz przeżywającymi żałobę?
• Jak wykorzystywać w codziennej pracy wiedzę o biologicznych aspektach działania naszego mózgu?
• W jaki sposób chronić dzieci i młodzież – nie tylko w sieci?
• Jakie są współczesne oblicza sztucznej inteligencji? Jak rozumieć technologie generatywne?
• Czy w edukacji warto stosować dialog czy zakaz?
• Jak stworzyć bezpieczne środowisko edukacji przyszłości?
• Jak rozumieć lęk i obawy uczniów?
• Jak budować odporność psychiczną u dzieci?
• Jakie gry językowe toczą się w szkole i jakie jest ich znaczenie?
• W jaki sposób komunikować się z młodzieżą zanurzoną w wirtualnym świecie?
• W jaki sposób odczarować słowo „porażka”?
Dzięki udziałowi w tym przedsięwzięciu, panie pedagog mogły poszerzyć wachlarz swojej wiedzy i doskonalić swój warsztat pracy, aby być bardziej skutecznym i orientować się w nowym spojrzeniu na edukację ucznia i nauczyciela
We wtorek 12 listopada dziesięciu uczniów z naszej szkoły wzięło udział w dziewiętnastej edycji Międzynarodowego Konkursu Informatycznego oraz technologii informacyjnej i komunikacyjnej Bóbr. Uczniowie rozwiązywali online 24 zadania. Zadania w konkursie Bóbr są na ogół związane z posługiwaniem się komputerem i jego oprogramowaniem przy rozwiązywaniu różnych sytuacji i problemów, pochodzących z różnych zastosowań i przedmiotów nauczania takich jak: język ojczysty, język obcy, geografia, historia, sztuka, technika i matematyka. Niektóre zadania dotyczą budowy komputerów, inne oprogramowania użytkowego. Zadania często są związane również z kulturą i językiem. Wiele zadań umożliwia uczniom wykazanie się umiejętnościami algorytmicznego myślenia. Wyniki naszych uczniów będą dostępne za dwa tygodnie. Życzymy powodzenia.